Serious Music Jazzrock Fusion festival recensie door ProgJazz
Progrockers, zeg maar liefhebbers van progressiverock, zijn eigenaardige snuiters. Neem nu Hans van Oosten en Lenne Huisman uit Alphen aan den Rijn. Zij begonnen in 2010 met periodieke samenscholingen voor geestverwanten in het café van het cultuurpodium Het Kasteel, zoals elke muzikale hobbyclub, met het draaien van plaatjes en uitwisselen van informatie. Het initiatief groeide in een jaar tijd uit tot een spraakmakende gemeenschap met een serieuze concertagenda in het sfeervolle ParkVilla Theater. In 2013 werden de initiatieven ondergebracht in Stichting Serious Music Alphen, die dankzij donaties en bijdragen van o.a. Pop Platform Alphen in staat is op professionele basis concerten te organiseren. De agenda staat tot 2020 alweer vol met bijzondere bands, uit Nederland maar ook uit echte progrocklanden als Duitsland, Italië en Cuba. Met op 30 november 2018 dus de eerste editie van het Serious Music Jazzrock Fusion festival.
Een nobel en onbezoldigd streven, waarbij de pure liefde voor de progrock er van alle kanten met bakken afdruipt. Maar Hans van Oosten gaat in zijn eigenaardigheid nog verder. Hij houdt ook van Jazzrock. “Voor mij is het verschil in eerste instantie dat jazzrock hoofdzakelijk instrumentaal is, primair gitaar en toetsen georiënteerd, waarbij ook veel gebruik gemaakt wordt van blazers”, aldus van Oosten desgevraagd. “Bij Progrock wordt veelal gezongen, ingewikkelde teksten en lange nummers met meer variatie in tempo. Jazzrock kan laid-back zijn, bij Prog spreekt ook het stevige karakter mij aan.” Hans wist kompaan Lenne te inspireren om ook eens in dat aanpalende zustergenre een concertavond in het sfeervolle ParkVilla Theater te organiseren. Als format werd gekozen voor drie acts van een uur, met veel aandacht voor gitaar. Jurgen Burdorf zag Hans in Gouda optreden; Simone Croes haalde hij van het internet; Richard Hallebeek kende hij uiteraard al. Zo was de eerste line up van het eerste Jazzrock Fusion festival een feit, met de nadruk op fusion.
Drieluik
De avond werd geopend door het kwartet van gitarist Jurgen Burdorf (1980, Zeist), een knappe fusionspeler met een fris gemoed en een zwak voor country. Lees de review… De tweede act was Simone Croes en haar fusionband, met uitstekende instrumentalisten als Willem Hellbreker (sax), Folker Tettero (gitaar) en Sietse Huisman (drums). Lees meer... Laatste act van de avond was gitaarvirtuoos Richard Hallebeek en zijn band met toetsenist Jeroen van Helsdingen, stilistische fusion van de bovenste plank. Lees de volledige review… Er werd op de keeper beschouwd de hele avond uitstekend gemusiceerd, in verschillende stijlen van fusion, voor een publiek van liefhebbers, dat blijk gaf van waardering door luid applaus. Vanzelfsprekend was de Richard Hallebeek band het klapstuk van de avond.
Sound
Het geluid in de theaterzaal van het Alphense ParkVilla Theater was ronduit fantastisch en naar verluidt hadden ook de musici op het podium niet te klagen over de monitoring. Dat is ook wel eens een compliment waard, zeker in Nederland, waar de soundtechnici vaak een sluitpost op de begroting zijn, of gewoon goedbedoelende maar incompetente amateurs. In dit geval geven wij dus een pluim aan het adres van Steven Loos van Eventco, die voor Serious Music aan de knoppen zit en door Hans van Oosten wordt omschreven als “een onmisbare schakel”.
Het goede geluid droeg zeer zeker bij aan een geweldige avond, die in sfeer-beleving bijna aanvoelde als vertoefden we in een of ander sfeervolle buitenlandse cultuurstad. Zowiezo lijkt progrockpubliek gespeend van de betweters,
zuurpruimen en dranghekmieren die in bepaalde andere genres de hoofdmoot vormen. Progrockers zijn over het algemeen wat in het Engels zo mooi heet ‘non-judgemental’, zeker wat betreft het uiterlijk van de medemens. Matteüs 7:1 viert hoogtij in prog- & jazzrock, waar geen plaats is voor uiterlijk vertoon, behalve dan t-shirts met logo’s van de favoriete bands.
ParkVilla
Daar komt nog bij dat het prachtige ParkVilla gebouw als architectonisch gebouw een welhaast therapeutische werking heeft op het geestelijk wezen. De materialen, de vormen, de kleur en de lichtinval van het gebouw ademen tezamen op zielsniveau; het geheel streelt het bewustzijn, het masseert energetisch zuivere dimensies aan de oppervlakte. Het gebouw is prachtig gelegen in het park
Rijstroom, eind 19de eeuw ontworpen door Hendrik Copijn en in die tijd als lusthof voor onverzorgde stadskinderen aangekocht door de Martha Stichting (1883). Het huidige bouwwerk stamt uit de jaren 20 van de 20ste eeuw, toen het werd ingericht als Koningin Wilhelminaschool met kapel door de gebroeders Van Nieukerken. (Rijksmonument 516137). In die tijd waren onze nationale bouwmeesters nog bezield, blijkens de toenmalige historiserende bouwstijlen en architectuurstromingen, zoals het Traditionalisme (Delftse School), waarbij men zich liet inspireren door oude bouwstijlen als het Hollands Classicisme, maar ook Skandinavische kerken en Saksische hallenhuizen (boerderijen). Men werkte met handgevormde baksteen, gemetselde gewelven, rondboogvormen, wolfdaken, tandlijsten in kunststeen en ga zo maar door.
De ParkVilla in Alphen is derhalve een zaligmakende plaats, waar in de jaren 60 werd begonnen met culturele activiteiten en in 1982 een theater en een creatief centrum gevestigd werden. Sindsdien profileert ParkVilla zich als “het kloppend hART van Alphen aan den Rijn”, waar jaarlijks een slordige 60.000 mensen vol
enthousiasme in contact worden gebracht met kunst en cultuur.
Ondersteund door het culturele samenwerkingsnetwerk BOOST “zet en houdt het de Alphenaren in hun kracht”, wat dat ook moge betekenen. Enfin: Met de vriendelijke medewerkers is de locatie wat dat betreft compleet als perfect decor voor het Serious Music Jazzrock Fusion festival.
Slotsom
We praatten onder het genot van een biertje nog wat na met de organisatie van het Serious Music Jazzrock Fusion festival, die -hoewel er nog wel wat publiek bij had gemogen- terugblikt op een geslaagde eerste editie. “Wij waren zeer tevreden over de avond en gezien de reacties van de bezoekers gaan Lenne en ik het zeker overwegen om weer zoiets te organiseren,” aldus Hans van Oosten. Ja! Wij van ProgJazz zijn dan -ijs en weder dienende- zeker weer van de partij en raden bij deze alle liefhebbers aan daar bij te zijn.
tekst: Storm Bakker
fotografie: Marin Snijders